Buddyzm – co to takiego?

Celem buddyzmu jest stan trwałego, bezwarunkowego szczęścia znanego jako oświecenie.

Aby doprowadzić nas do tego stanu, buddyzm wskazuje nam na trwałe wartości w tym nietrwałym świecie i daje nam cenne informacje o tym, jak naprawdę są rzeczy. Poprzez zrozumienie prawa przyczyny i skutku, używając praktycznych narzędzi, takich jak medytacja, aby uzyskać wgląd i rozwinąć współczucie i mądrość, my – my wszyscy – możemy wykorzystać nasz potencjał, aby zrealizować ostateczny cel oświecenia.

Trwałe wartości w nietrwałym świecie

Jeśli naprawdę zwracamy uwagę, widzimy, że wszystko w świecie zewnętrznym się zmienia. Szybko jak płomień świecy lub powoli jak góra, zmieniają się nawet najbardziej „stałe” rzeczy. Nie mają naprawdę trwałej esencji.

Nasz wewnętrzny świat myśli i uczuć jest w tym samym stanie ciągłych zmian. Im bardziej uświadamiamy sobie, że wszystko jest nietrwałe i zależne od wielu warunków, tym zdrowsza jest perspektywa naszego życia, naszych relacji, posiadłości i wartości – skupienie się na tym, co naprawdę ważne.

Jeśli wszystko przychodzi i odchodzi, czy jest coś, co pozostaje? Według buddyzmu jedyną rzeczą, która jest zawsze obecna, jest świadomość, w której pojawiają się wszystkie te doświadczenia i zjawiska. Ta świadomość jest nie tylko ponadczasowa, ale również z natury radosna.

Rozpoznanie tej ponadczasowej świadomości tu i teraz oznacza osiągnięcie oświecenia i jest ostatecznym celem buddyzmu.

Karma: Wszystko kręci się wokół
Buddyzm inspiruje nas do wzięcia odpowiedzialności za własne życie, bez moralizowania, poprzez zrozumienie przyczyny i skutku (karmy). Podobnie jak grawitacja, prawo karmy funkcjonuje, wszędzie i przez cały czas.

Budda wyjaśnił szczegółowo, w jaki sposób kształtujemy naszą przyszłość poprzez nasze myśli, słowa i działania. To, co robimy teraz, gromadzi dobre lub złe wrażenia w naszym umyśle. Wiedza ta daje nam wielką swobodę i pozwala nam odzyskać kontrolę nad naszym życiem. Karma nie jest przeznaczeniem. Możemy nie podejmować szkodliwych działań, a tym samym unikać tworzenia przyczyn przyszłych cierpień. Aby zasiać nasiona dla dobrych rezultatów, angażujemy się w pozytywne działania.

Poprzez buddyjską medytację możemy również usunąć negatywne wrażenia, które już zgromadziły się w naszym umyśle z poprzednich działań. Kiedy widzimy, jak wiele cierpienia pochodzi z po prostu nierozumienia przyczyny i skutku, naturalnie rozwijamy współczucie dla innych.

Współczucie i mądrość

W buddyzmie współczucie i mądrość idą w parze. Regularnie praktykując medytację, dostajemy więcej miejsca w naszym umyśle i odległość od trudnych myśli i uczuć. To pozwala nam zobaczyć, że każdy ma te same podstawowe problemy, co my, i wzmacniamy nasze współczujące pragnienie, aby spróbować zrobić coś, aby pomóc innym.

Kiedy działamy ze współczucia, koncentrując się na innych, a nie na sobie, otrzymujemy lepszą informację zwrotną od świata. Niepokojące emocje, które wszyscy mamy, takie jak gniew, duma, przywiązanie i zazdrość, rozluźniają ich uścisk. Tam, gdzie jest przestrzeń, której nie wypełniamy natychmiast naszymi własnymi troskami, mądrość ma szansę pojawić się spontanicznie.

W ten sposób mądrość i współczucie rosną i wspierają się wzajemnie na ścieżce.

Oświecenie
Budda był wyjątkowy, ponieważ był pierwszą osobą, która osiągnęła pełne oświecenie w zapisanej historii. Ale nie ma zasadniczej różnicy między Buddą a nami. Wszyscy mamy umysł i wszyscy możemy osiągnąć wyzwolenie i oświecenie poprzez pracę z naszymi umysłami.
Nasze ciało, myśli i uczucia ciągle się zmieniają. Buddyzm postrzega je jako „puste” – pozbawione jakiejkolwiek trwałej esencji, co oznacza, że ​​nie są one podstawą dla prawdziwego, oddzielnego ego lub siebie. Stan wyzwolenia przychodzi, gdy nie tylko rozumiemy to intelektualnie, ale doświadczamy go w głęboki, trwały sposób. Bez solidnego ego przestajemy brać rzeczy osobiście. Uzyskujemy ogromną przestrzeń do radosnego rozwoju, bez potrzeby reagowania na każdą negatywną emocję, która się pojawia.

Oświecenie jest ostatecznym celem buddyzmu. Wszystkie pozytywne cechy – zwłaszcza radość, nieustraszoność i współczucie – są teraz w pełni udoskonalone. Tutaj nasza świadomość jest wszechogarniająca i nieograniczona w żaden sposób. Bez zamieszania i niepokoju w naszych umysłach, pomagamy innym spontanicznie i bez wysiłku.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o buddyzmie, możesz odwiedzić buddyjskie centrum w pobliżu lub kontynuować czytanie o tym, co to znaczy być buddystą.

Sprawdź także...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *