Czy jajka są zdrowe?

46

Jajka nie cieszą się dobrą sławą, ale czy słusznie? Według najnowszych badań okazało się, że cholesterol jajeczny może mieć niewielki wpływ na poziom cholesterolu we krwi u wielu osób, jeśli ich dieta uboga jest w tłuszcze nasycone.
Większość cholesterolu produkowana jest w wątrobie, więc nie ma pewności czy zjadany przez nas cholesterol ma wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Wiadomo natomiast, że tłuszcz w diecie ma wpływ na to, w jaki sposób organizm rozkłada cholesterol. Należy unikać tłuszczy nasyconych (np. masło, smalec), ponieważ to właśnie one zmniejszają zdolność organizmu do pozbywania się złego cholesterolu, który blokuje tętnice.
Na pewno należy ograniczyć spożycie jajek jeśli ma się wysoki poziom cholesterolu i przypadki chorób układu krążenia w rodzinie.
„Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne zaleca maksymalnie trzy jajka tygodniowo, w tym te znajdujące się w produktach”

Jeśli poziom cholesterolu we krwi masz niski i nikt w rodzinie nie cierpi na choroby serca, wówczas śmiało możesz jeść jajka w większej ilości (które są bogatym źródłem białka).

Jeśli jesteś na diecie, jaja są świetnym dodatkiem do Twojego menu.

„Wykazano, że śniadanie złożone z dwóch jaj, dwóch kromek pieczywa i odrobiny dżemu lepiej zaspokaja apetyt niż taka sama ilość kalorii w formie grahamki z kremowym serkiem i jogurtem. Śniadanie jajeczne na dłużej zaspokaja głód, dzięki czemu badani zjadali w ciągu całego dnia o 250 kalorii mniej”

Kupując jajka można wybrać te, które są wzbogacone o kwasy omega-3. Kury je znoszące karmi się mieszanką z olejem rzepakowym, a to zwiększa zawartość dobrego tłuszczu w żółtku. Znajdziesz w nich też więcej witaminy E, która jest korzystna dla serca.