Jak dbać o układ napędowy pojazdu?

Motoryzacja

Układ napędowy pojazdu składa się nie tylko z silnika ale i jego osprzętu w skład którego wchodzi: skrzynia biegów i sprzęgło. Wciskanie pedału sprzęgła w trakcie jazdy samochodem wykonujemy mechanicznie. Nikt nie zastanawia się, jakie zespół procesów gdy wciskamy i wyłączamy ten ważny mechanizm. Zainteresowanie wykazujemy nim dopiero wtedy, gdy specjalista informuje nas o konieczności naprawy sprzęgła i cenie tej usługi.

Tymczasem znajomość działania sprzęgła i właściwe jego używanie pozwoli nam przedłożyć jego żywotność z korzyścią dla naszych wydatków. Należy zacząć od tego, że tarcza klasycznego sprzęgła w pojeździe z manualną skrzynią biegów ma za zadanie przenieść cały moment obrotowy, generowany przez silnik i przekierowywany z wału korbowego na przekładnię. Można więc zobaczyć, że sprzęgło stało się nad wyraz mocno obciążonym modułem, posiadającym kontakt zarówno w dużymi naciskami a także wysokimi obrotami. Służy przede wszystkim do odraczania układu napędowego przed skrzynią biegów, niezbędnego przy ruszaniu oraz zatrzymywaniu się a także dla ułatwienia zmiany przekładania. W tym celu wciska się pedał sprzęgła. Podczas gdy pedał zwolnimy i wróci on w swoje miejsce, układ napędowy będzie w pełni połączony z kołami pojazdu.

W obu fazach działania powstaje zjawisko poślizgu tarczy sprzęgła w stosunku do powierzchni, do której powinna być odpowiednio przyciśnięta by przekazywać w pełni moment obrotowy wytwarzany przez nasz silnik. To ten poślizg odpowiada przede wszystkim za zniszczenie tarczy, a precyzyjnie rzecz ujmując wytarcie specjalnej okładziny, zapewniającej adekwatnie duży współczynnik tarcia. Od kierującego w 90% zależy jak długo będzie trwała faza „poślizgu” tarczy sprzęgła.

Zbyt powolne puszczanie sprzęgła w trakcie w połączeniu jednoczesnym utrzymywaniu dość wysokich obrotów silnika może doprowadzić do bardzo szybkiego zużycia tarczy. Podobnie jak ostra jazda, podczas której jednostka napędowe pracuje głównie na wysokich obrotach. Jakakolwiek zmiana biegu podczas takich warunków naraża tarczę sprzęgła na bardzo duże zużycie. Temu elementowi nie służy, a zwłaszcza jazda w korkach. W takich warunkach momenty poślizgu tarczy pojawiają się niestety znacznie częściej aniżeli podczas jazdy na autostradzie, i to w dodatku na bardzo długich dystansach. Przy zbyt dużym zużyciu sprzęgła tylko część momentu obrotowego silnika trafia do skrzyni biegów następnie na koła. Pomimo puszczenia pedału sprzęgła a także zwiększania obrotów silnika, auto osiąga właściwą prędkość powoli i niechętnie, ma w widoczny sposób pogorszoną dynamikę.

W sprzęgle może dojść nie tylko do ślady zużycia, ale również do wystąpienia pęknięcia sprężyny dociskającej oraz awarii łożyska oporowego.