Jak panować nad stresem?

Psychologia

W szybko pędzącym świecie doświadczanie stresu jest niemalże codziennością. Stres jest związany z wykonywaniem obowiązków zawodowych, zobowiązaniami rodzinnymi, kłótnią z partnerem, przyjaciółką – pojawia się też w sytuacji rozmowy kwalifikacyjnej czy ważnego egzaminu . Każdy człowiek doświadcza sytuacji będących dla niego stresującymi. Wielu z Was zadaje sobie zapewne pytanie:  czym tak naprawdę jest stres i co robić, aby umieć nad nim panować?

Stres jest nieuniknionym elementem naszego życia. To  REAKCJA organizmu na pojawiający się bodziec, który odbieramy (często podświadomie) jako zagrożenie. Pobudza nasze ciało, mobilizuje do walki albo do ucieczki. W pewnych sytuacjach stres jest nawet pożądany – podnosi się poziom adrenaliny, która sprawia, że nasz organizm mobilizuje się szybkiej reakcji – w efekcie jesteśmy gotowi podjąć nowe wyzwanie czy sprostać trudnemu zadaniu. W większości przypadków bywa on jednak utrudnieniem, a długo utrzymujący się stres może prowadzić do wyniszczenia organizmu i chorób. Warto więc podejmować działania w celach eliminowania bodźców stresowych lub ich redukowania, poprzez stosowanie pewnych technik.

Usłysz mój argument

Konflikty interpersonalne sprawiają, że pojawiają się w nas negatywne emocje. Duża bądź przedłużająca się kłótnia jest też pewnego rodzaju sytuacją stresową – jesteśmy spięci i drażliwi. Sytuacja staje się niezwykle trudna, gdy w silnych emocjach używamy słów: „bo Ty zawsze”, „bo Ty nigdy”. W przezwyciężeniu takiej sytuacji stresowej może pomóc mówienie o swoich emocjach i potrzebach. Taka forma komunikacji pozwala na wyrażanie otwarcie swoich uczuć i potrzeb, przy jednoczesnym poszanowaniu odczuć drugiej osoby i nie obarczaniu jej odpowiedzialnością za nasz stan. Dzieje się tak dlatego, że mówimy o pojawiającym się fakcie, który trudno podważyć. Komunikowanie się w sposób asertywny i otwarty opisuje schemat:

FAKT – UCZUCIA – OCZEKIWANIA

Kiedy podjąłeś tę decyzję za nas oboje, poczułam się zignorowana. Chciałabym, abyś ważne decyzje konsultował ze mną.

Mówiąc w ten sposób, łatwiej dojdziemy do porozumienia i zażegnamy sytuację konfliktową.

Złap oddech

Jesteśmy także uczestnikami sytuacji, w których możemy jedynie zmniejszyć nasz stres, np. przed występem publicznym, egzaminem lub rozmową kwalifikacyjną. Warto wtedy zastosować techniki, dzięki którym poczujemy się bardziej rozluźnieni i skoncentrowani na zadaniu do wykonania. Jednym z podstawowych sposobów relaksacji są ćwiczenia oddechowe. Kiedy czujemy, że ogarnia nas ogromny stres, warto zamknąć oczy, wziąć głęboki oddech, odliczając do pięciu. Następnie należy wolno  wypuszczać powietrze, również przez ok. 5 sekund. Warto powtórzyć  tę czynność kilkakrotnie. Możemy zastosować również inne techniki np. wizualizacje (wyobrażanie sobie czegoś przyjemnego, np. spacer po łące w ciepły, letni dzień) czy też napinanie mięśni. Stosując wizualizacje, pamiętajmy, aby angażować wszystkie zmysły (wyobraźmy sobie że czujemy ciepło promieni słonecznych, czujemy zapach świeżo skoszonej trawy, itp). Techniki te pomogą nam szybko zredukować stres oraz skupić swoją uwagę na czekającym nas zadaniu. Zredukowanie stresu sprawi, a my będziemy bardziej efektywni i łatwiej osiągniemy zamierzony cel. Techniki te są o tyle pomocne , że są  szybkie i możemy je zastosować bez względu na to, gdzie się akurat znajdujemy . Sposoby na zrelaksowanie się możemy znaleźć także w zaciszu domowym – włączając relaksującą nas muzykę (muzykoterapia) lub zapalając zapachowe świeczki (aromaterapia).